Tijdens intensieve training produceert het lichaam meer lactaat dan het kan afbreken en uit de bloedbaan kan worden verwijderd. Dit leidt tot ophoping van lactaat in de bloedbaan.

Tot een bepaalde drempel kan het lichaam lactaat afbreken met een snelheid waarbij er wel een verhoogde concentratie lactaat in het bloed is, maar deze concentratie de spierfunctie niet belemmert.

Hogere intensiteit zal ertoe leiden dat deze drempel wordt overschreden, zodat de lactaatproductie de lactaatafbreking overschrijdt. De biochemische processen geassocieerd met verhoogd lactaat plaatsen spiercellen onder stress. Het is daarom belangrijk om de lactaatdrempel te bepalen waarop training het meest effectief is.

Een inspanningstest met lactaatmeting is daarom nuttig om inzicht te krijgen in cardiovasculaire training en om de juiste intensiteit te kunnen bepalen om het uithoudingsvermogen te vergroten zonder overtraining.

Lactaat is een energiebron en wordt gemetaboliseerd door spiercellen. Hoe efficiënter lactaat wordt gemetaboliseerd, hoe lager de bloedlactaatconcentratie zal zijn tijdens het sporten. Bovendien wordt overtollig lactaat sneller uit de bloedsomloop verwijderd tijdens de periode na de training.

Lac [bloed] = Lac [geproduceerd] Lac [afgebroken]

Duursporters moeten streven naar een verhoogde lactaatdrempel- een evenwicht tussen de productie en afbraak van lactaat. Voor training om positieve resultaten te behalen en de prestaties te verbeteren, wordt daarom aanbevolen om net onder de anaërobe-drempel te oefenen.

Andere benamingen voor lactaatdrempel zijn ookwel; threshold, anaërobe-drempel en het omslagpunt

Trainen op hogere intensiteitsniveaus zal resulteren in het overschrijden van de anaërobe-drempel en een snelle toename van de bloedlactaatconcentratie veroorzaken. Deze drempel varieert van persoon tot persoon en de drempel van een individu kan worden bepaald met behulp van een inspanningstest. In een inspanningstest neemt de loopsnelheid geleidelijk toe met gedefinieerde intervallen, b.v. op een loopband of hometrainer of in een veldtest. De bloedlactaatconcentratie wordt gemeten aan het einde van elk interval en uitgezet tegen de belastingswaarde op een grafiek. De resulterende curve geeft de drempelwaarde aan. Hoe groter de intensiteit van de oefening van de atleet bij hun anaërobe drempel, geeft een fittere atleet aan.

Als een trainingsprogramma zo is ontworpen dat oefening plaatsvindt in het anaërobe drempelbereik, kan dit een positief effect hebben op het metabolisme, spiercontracties verhogen, spiercelreparatie verbeteren, bloedcapillairen verhogen en de hartfunctie verbeteren. Het lichaam produceert dan energie efficiënter, zelfs bij hogere intensiteitsniveaus.

Kom jij er ook graag achter wat jouw lactaatdrempel is? De HardloopSchool neemt ook inspanningstesten af. Neem contact op voor meer informatie.